Hyraandrahand.se

Upprätta inventatarielista vid andrahandsuthyrning

Hur skall jag förhålla mig till mina privata saker? Vad händer om något blir skadat? Här tipsar vi om att upprätta en lista över dina inventarier.

Upprätta en inventarieförteckning

Varför upprätta en inventarieförteckning?

"Är den lägenhet som ska hyras ut möblerad, så ska det anges på andrahandskontraktet. Första- och andrahandshyresgästen bör gemensamt göra en förteckning över alla inventarier som finns i lägenheten, samt notera eventuella skador som finns på dessa, och på lägenheten i övrigt. Inventarielistan skrivs under av bägge parter (glöm inte ort och datum), och parterna tar sedan varsitt exemplar som bifogas med kontraktet. Vi rekommenderar att förstahandshyresgästen tar bort värdefulla föremål och sådant som man är rädd om från lägenheten om den hyrs ut möblerad. Även om man skulle få ekonomisk ersättning för skador går det inte alltid att ersätta det personliga värdet. Det är inte fel att ta ut en depositionsavgift som motsvarar till exempel en månadshyra. Den återbetalas när hyresgästen flyttar ut, om lägenheten och eventuella inventarier är i avtalat skick enligt inventarieförteckningen."

Källa: jagvillhabostad.nu

Du får hjälp med att skapa en inventarielista genom att klicka här

Till "Tips och råd vid andrahandsuthyrning"

Relaterad info:


>Blankett för inventarieförteckning